Preview

Herald of the Kazakh-British technical university

Advanced search

STUDY OF FACTORS AFFECTING ON AUTOMOTIVE GASOLINE PRODUCTION ACCORDING TO THE EURO-5

https://doi.org/10.55452/1998-6688-2021-18-1-76-83

Abstract

This article is devoted to the study of factors affecting the quality and yield of automotive motor gasoline at the Atyrau refinery that meets the requirements of the Euro-5 standard.

Based on the calculated data (material balance) for the units of the Atyrau refinery, which include four main processes, we obtained the following results: an increase in the productivity of the catalytic cracking unit up to 3 million tons / year (with an operating capacity of 2.4 million tons / year) contributes to an increase in the yield of gasoline by 25%; the introduction of an additional reactor for benzene hydrogenation at the light naphtha isomerization unit will reduce the benzene content in the high-octane component of motor gasoline isomerate to 1%; an increase in the productivity of the catalytic reforming unit up to 1.3 million tons / year (at an operating capacity of 1 million tons / year) will increase the reformate yield by 30% and prevent undesired processes such as the formation of coke and dry gas.

About the Authors

A. Saktapbergenova
Казахстанско-Британский технический университет
Kazakhstan


A. Satayeva
Казахстанско-Британский технический университет
Kazakhstan


A. Tolstova
Казахстанско-Британский технический университет
Kazakhstan


References

1. Емельянов В.Е. Все о топливе. Автомобильный бензин. Свойства, ассортимент, применение. Учебное пособие. – РФ: АСТ, 2003. – С. 80.

2. Ершов Д.С., Хафизов А.Р., Мустафин И.А., Станкевич К.Е., Ганцев А.В., Сидоров Г.М. Современное состояние и тенденции развития процесса каталитического крекинга. // Фундаментальные исследования. – № 12. – Уфа: ФГБОУ ВО «Уфимский государственный нефтяной технический университет». – 2017. – С. 282-286.

3. Задегбейджи Р. Каталитический крекинг в псевдожиженном слое катализатора. Справочник по конструкциям, процессами оптимизации установок ККФ. – Санкт-Петербург: ЦОП "Профессия", 2020. Издание 2. – С. 55-62.

4. Кондрашева Н.К., Кондрашев Д.О., Абдульминев К.Д. Технологические расчеты и теория каталитического риформинга бензина. Учебное пособие – Уфа: ООО "Монография", 2008. – С.160.

5. Литвак Е.И. Математическая модель процесса изомеризации пентан-гексановой фракции с предварительной деизопентанизацией сырья и рециркуляцией нормальных парафинов. Проблемы геологии и освоения недр. – Томск: Томский политехнический университет, 2011. – С.181-183.

6. Покровский С.С. Новые зарубежные технологии нефтепереработки. Нефтегазовая вертикаль. Учебное пособие. – Уфа: УГНТУ, 2002. – С. 68-71.

7. Усакова H.A., Мельников В.Б., Демина Л.В., Демин В.М., Карпенко Р.В. Технология получения высокооктанового компонента автомобильных бензинов на установках каталитического риформинга. Нефтепереработка и нефтехимия. Химический журнал // – № 5. – РФ, 1999. – С.17.


Review

For citations:


Saktapbergenova A., Satayeva A., Tolstova A. STUDY OF FACTORS AFFECTING ON AUTOMOTIVE GASOLINE PRODUCTION ACCORDING TO THE EURO-5. Herald of the Kazakh-British technical university. 2021;18(1):76-83. (In Russ.) https://doi.org/10.55452/1998-6688-2021-18-1-76-83

Views: 361


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1998-6688 (Print)
ISSN 2959-8109 (Online)