Preview

Вестник Казахстанско-Британского технического университета

Расширенный поиск

ЦИФРОВЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В КОНТЕНТЕ ИНКЛЮЗИИ

Аннотация

Актуальность проблемы повышения качества образования обучающихся с ограниченными возможностями связана со стратегией, направленной на применение цифровых технологий в системе образования. Это определяет необходимость создания условий для получения качественного высшего образования этой группой населения. В статье рассматриваются пути содействия решению таких проблем как получение образования и трудоустройство инвалидов через создание социальных условий со средствами современных информационных технологий. Научная и практическая значимость работы состоит в конкретизации путей улучшения системы инклюзивного образования. Методологической базой исследования послужили труды классиков психологии и современных исследователей инклюзивного образования. Определены основные направления работы по внедрению инклюзии на основе модели Дэвида Митчелла.

Об авторах

Т. С. Сокира
Казахский Национальный университет им. аль-Фараби
Казахстан

к. э. н, доцент



А. Б. Ибраимова
Казахский Национальный университет им. аль-Фараби
Казахстан

докторант



Список литературы

1. Abingdon, Oxon: Routledge National Council for Special Education (NSCE) (2006), Implementation Report: Retrieved from http://www.ncse.ie/index.asp Odom, SL, Buysse, V, and Soukakou, E. (2011). Inclusion for young children with disabilities: A quarter century of research perspectives. Journal of Early Intervention, volume 33, isue 4, 344-356.

2. Borisova N. (2012) Strategies for team collaboration in the implementation of inclusive education practices: Coll. articles / comp.:, m.,. P. 105.

3. David Mitchell. 2011. “Effective pedagogical technologies of special and inclusive education”. // M .: ROOI “Perspective”,

4. General Assembly resolution 61/106 of December 13, 2006. UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities [Electron. resource]. - 2012. - URL: http://ombudsmanspb.ru/files/files/OON_02_site.pdf (access date: 04.2019)

5. Geoff Lindsay (2003) Inclusive education: a critical perspective // British Journal of Special Education. -. - No. 30 (1). - pp. 3-12.

6. Kennedy, K.T. and Dutie, J.H. (1975) Auxiliaries in the Classroom: A Feasibility Study in the Scottish Primary School. HMSO: Edinburg.

7. Lacey, P. (1999) On a Wing and a Prayer: Inclusion and Childen with Svere Learning Challenges. London: Mencap.

8. Lipsky, D. K., and Gartner, A., (1989), Beyond separate education: Baltimore: Paul Brookes Publishing.

9. Mikhalchenko K.A. (2012) Inclusive education - problems and solutions // Theory and practice of education in the modern world: materials int. scientific conf. SPb.,. Pp. 77-79.

10. Nazarbayev N. A. (2014) Message of the President to the people of Kazakhstan. Kazakhstan’s way - 2050: Common goal, common interests, common future [Electron. resource]. - URL: http://president.kz/en/addresses/addresses_of_president/address-of-the-president-of-the-republic-of-kazakhstan-nnazarbayev-to-the-nation-january-17-2014-3 (access date: 04.2019)

11. Nurmukhanova G. Zh. (2016) Inclusive education as a strategic vector for the modernization of education. Journal: KazEU Bulletin, G: Almaty

12. Penin, GN (2010) Inclusive education as a new paradigm of state policy [Electron. resource] // Bulletin of Herzen University. -. - № 9. - URL: http://cyberleninka.ru/journal/n/universum-vestnik-gertsenovskogo-universiteta

13. Peter Mittler. (2000) Working Towards Inclusive Education: Social Contexts. - Oxford: David Fulton Publishers ,.

14. Rubtsov V. V. (2016) On interdepartmental cooperation in the implementation of social and educational inclusion for socially vulnerable groups of population // Psychological Science and Education .. No. 1. V. 21. S. 87-93.

15. Samuels, C. A. (2007). Universal design concept pushed for education. Education Week, volume 27, issue 10, 1-12.

16. Skogen, K. (2001). Innovation for Inclusion. In B. H. Johnsen, and M. D. Skj 0 rten (Eds.). Education - Special Needs Education: An Introduction (pp.325 - 358). Oslo, Unipub. 33 p.

17. Smith, T.E.C., Polloway, E.A., Patton, J.R., and Carol A. Dowdy, C.A. (1998) Teaching Students, Included Settings (2nd ed.) Boston: Allyn and Bacon.

18. Stevens, R. J., and Slavin, R. E. (1995). The Cooperative Elementary School: Effects on students’ achievement, attitudes, and social relations. American Educational Research Journal, 32, 321-351.

19. Sundstrom, E., De Muse K. and Futrell, D. (1990) Work team: applications and effectiveness. American Psychologist, volume 45, 120-33

20. Yasin M. (2016) The ratio of the deaf and hearing impaired to inclusive education: Sat. articles / comp.:, m.,. S. 5.


Рецензия

Для цитирования:


Сокира Т.С., Ибраимова А.Б. ЦИФРОВЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В КОНТЕНТЕ ИНКЛЮЗИИ. Вестник Казахстанско-Британского технического университета. 2019;16(3):365-369.

For citation:


Sokira T.S., Ibraimova A.B. DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE CONTENT OF INCLUSION. Herald of the Kazakh-British technical university. 2019;16(3):365-369.

Просмотров: 622


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1998-6688 (Print)
ISSN 2959-8109 (Online)